Hijrihi atau Masehi yang Teragong?

Posted on 7:53 PM | By ibnuisaac | In


ALHAMDULILLAH bersukur kita kepada Allah azzawajalla kerana diberi waktu dan ruang untuk sama-sama menyambut Tahun Baru Mahal Hijrah.Kalau kita menyingkap kembali sejarah terbentuknya taqwim hijrah,sangatlah unik.Permulaan penggunaan Kalendar Tahun Hijrah / Hijriah adalah hasil dari ilham Khalifah Ar-Rasyidin yang kedua iaitu Saidina Umar Al-Khatab radhiyallahu `anhu. Ini adalah turutan dari Kesatuan Arab yang ditubuhkan di bawah naungan Islam pada zamannya.
Ada satu riwayat lain yang mengatakan bahawa Gabenor Abu Musa Al-As'ari telah mengirimkan surat kepada Saidina Umar r.a minta beliau menjelaskan tentang tahun bagi tarikh surat/arahan Umar yang telah dihantar kepadanya. Maka dengan ini beliau (Umar r.a) mahukan satu kalendar / taqwim Islam yang khas untuk menggantikan tahun rujukan kalendar yang berbagai-bagai yang digunakan oleh bangsa-bangsa Arab dan bangsa-bangsa lain pada zaman itu.
Di kalangan bangsa Arab sendiripun ada berbagai-bagai kalendar yang digunakan seperti Kalendar Tahun Gajah, Kalendar Persia, Kalendar Romawi dan kalendar-kalendar lain yang berasal dari tahun peristiwa-peristiwa besar Jahiliah. Maka Umar telah memilih tahun yang terdapat di dalamnya peristiwa paling agung dalam sejarah Rasullullah s.a.w untuk dijadikan asas permulaan tahun pertama bagi kiraan kalendar / taqwim Islam.
Peristiwa tersebut adalah peristiwa hijrah Rasullullah saw dari Makkah ke Madinah. Ini adalah kerana dengan hijrah inilah permulaan pertolongan Allah kepada RasulNya dan agama Islam ditegakkan. Hasil dari itu, Kesatuan Arab lebih sistematik, bersatu dan tersusun serta mendapat berbagai-bagai kejayaan besar dan bertambah kuat hasil dari pilihan Umar itu.
Di antara kejayaan besar Islam waktu itu ialah kerajaan Kisra dapat ditumbangkan, Baitulmuqaddis dibebaskan dari Rom dan Masjid Al Aqsa dibangunkan. Setelah Umar membandingkan kalendar tersebut dengan kalendar-kalendar Persia dan Romawi, didapati bahawa kalendar ini ternyata lebih baik. Maka dengan itu Umar mengisytiharkan Kalendar Tahun Hijrah adalah Kalendar / Taqwim Islam yang rasmi.Sepatutnya kita berasa bangga dengan adanya taqwim umat kita sendiri.Tetapi apa yang berlaku sekarang mendukacitakan kita,pihak kerajaan tidak menjadikan taqwim islam sebagai taqwim rasmi Malaysia.Adakah mereka lupa dengan sejarah meraka sendiri ?..Ataupun juga kerana minda mereka sudah dijajah oleh British.?Saya bimbang mereka ini sudah menjadi pak turut kepada British.nauzubillahiminzalik..Saya menyeru kepada diri saya dan sesiapa sahaja, cukuplah kita menjadikan barat sebagai kiblat kita.Ingatlah,negara kita sudah hampir 52 tahun merdeka.Adakah kita sanggup lagi di jajah oleh mereka?'tepuk dada tanya iman'

Pandangan Islam tentang Onani

Posted on 3:14 AM | By ibnuisaac | In

Semoga bisa bermanfaat bagi kita semua yang belum mengetahu hukumnya onani/coli menurut hukum islam, dan semoga kalau sudah tau bisa mengurangi rasa dosa yang telah di perbuat selama itu kita tidak mengetahui hukumnya,



Pandangan Islam tentang Onani

Bila kita membaca buku-buku fiqh dan fatawa para ulama, akan dijumpai bahwa mayoritas ulama seperti Syafi’i, Maliki, Ibnu Taimiyah, Bin Baz, Yusuf Qardhawi dan lainnya mengharamkannya, dengan menggunakan dalil firman Allah SWT dalam Al-Qur’an, yang artinya:”Dan orang-orang yang memelihara kemaluan mereka kecuali terhadap isterinya tau hamba sahayanya, mereka yang demikian itu tidak tercela. Tetapi barangsiapa berkehendak selain dari yang demikian itu, maka mereka itu adalah orang-orang yang melewati batas”[Al-Mu’minun : 5-7].

Ayat ini menerangkan bahawa seseorang yang menjaga kehormatan diri hanya akan melakukan hubungan seksual bersama isteri-isterinya atau hamba-hambanya yang sudah dinikahi. Hubungan seksual seperti ini adalah suatu perbuatan yang baik, tidak tercela di sisi agama. Akan tetapi jikalau seseorang itu mencoba mencari kepuasan seksual dengan cara-cara selain bersama pasangannya yang sah, seperti zina, pelacuran, onani atau persetubuhan dengan binatang, maka itu dipandang sebagai sesuatu yang melampaui batas dan salah lagi berdosa besar, karena melakukannya bukan pada tempatnya. Demikian ringkas penerangan Imam as-Shafie dan Imam Malik apabila mereka ditanya mengenai hukum onani.

Selain ayat di atas, para ulama juga menggunakan dalil dari hadis Nabi SAW, yang artinya:”Wahai sekalian para pemuda, barangsiapa di antara kamu yang mempunyai kemampuan hendaklah segera menikah, karena nikah itu lebih menundukkan mata dan lebih menjaga kehormatan diri. Dan barangsiapa yang belum mampu hendakanya berpuasa, karena puasa itu dapat membentenginya”. Pada hadits tadi Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam menyebutkan dua hal, yaitu : Pertama, Segera menikah bagi yang mampu. Kedua, Meredam nafsu syahwat dengan melakukan puasa bagi orang yang belum mampu menikah, sebab puasa itu dapat melemahkan godaan dan bisikan syetan.

Shah Waliullah Dahlawi menerangkan: Ketika air mani keluar atau muncrat dengan banyak, ia juga akan mempengaruhi fikiran manusia. Oleh sebab itu, seorang pemuda akan mulai menaruh perhatian terhadap wanita cantik dan hati mereka mulai terpaut kepadanya. Faktor ini juga mempengaruhi alat jantinanya yang sering meminta disetubuhi menyebabkan desakan lebih menekan jiwa dan keinginan untuk melegakan syahwatnya menjadi kenyataan dengan berbagai bentuk. Dalam hal ini seorang bujang akan terdorong untuk melakukan zina. Dengan perbuatan tersebut moralnya mulai rusak dan akhirnya dia akan tercebur kepada perbuatan-perbuatan yang lebih merusak.

Melakukan onani secara keseringan juga banyak membawa mudharat kepada kesehatan dan seseorang yang membiasakan diri dengan onani akan mengalami kelemahan pada badan, anggota tubuh yang tergetar-getar atau terkaku, penglihatan yang kabur, perasaan berdebar-debar dan kesibukan fikiran yang tidak menentu. Kajian perubatan juga membuktikan bahawa kekerapan melakukan onani akan memberi dampak negatif kepada kemampuan seseorang untuk menghasilkan sperma yang sehat dan cukup kadarnya dalam jangka masa panjang. Ini akan menghalangi seseorang dalam menghasilkan zuriat-zuriat bersama pasangan hidupnya bahkan lebih dari itu, mengakibatkan inpotensi seksual dalam umur yang masih muda. Bahkan ada sebagian ulama yang menulis kitab tentang masalah ini, di dalamnya dikumpulkan bahaya-bahaya kebiasan buruk tersebut.

Pendapat yang membolehkan

Dari hasil bacaan, kebanyakan hukum pengharamannya itu tertuju pada pemuda yang belum menikah tanpa melihat orang yang telah menikah yang tinggal berjauhan (long distance), yang mana menurut saya, Onani atau masturbasi bagi mereka termasuk ke dalam kategori ayat yang dijadikan sebagai dalil pengharamannya yaitu sebagai pengaplikasian dari memelihara kemaluan mereka agar terhindar dari hal-hal yang lebih merusak. Karena orang yang pernah merasakan nikmatnya bersetubuh akan lebih besar kemungkinannya untuk merasakan yang lain, berbeda dengan orang yang belum pernah, dan hal ini sesuai dengan kaedah ushul fiqh yang menyatakan bahwa:”Dibolehkan melakukan bahaya yang lebih ringan supaya dapat dihindari bahaya yang lebih berat”. Dan akan ditemukan pula hukum yang membolehkan onani pun, tertuju pada remaja dan pemuda yang belum mampu untuk menikah. Sehingga dapat disimpulkan bahwa masturbasi yang dilakukan oleh orang yang telah menikah adalah boleh.

Adapun hukum yang membolehkan onani bagi remaja yang belum menikah, dapat dilihat dari pendapat Imam Ahmad bin Hanbal yang mengatakan bahwa sperma atau mani adalah benda atau barang lebih yang ada pada tubuh yang mana boleh dikeluarkan sebagaimana halnya memotong dan menghilangkan daging lebih dari tubuh. Dan pendapat ini diperkuat oleh Ibnu Hazm. Akan tetapi, kondisi ini diperketat dengan syarat-syarat yang ditetapkan oleh ulama-ulama Hanafiah dan fuqaha hanbali, yaitu: Takut melakukan zina, Tidak mampu untuk kimpoi (nikah) dan tidaklah menjadi kebiasaan serta adat.

Dengan kata lain, dengan dalil dari Imam Ahmad ini, onani boleh dilakukan apabila suatu ketika insting (birahi) itu memuncak dan dikhawatirkan bisa membuat yang bersangkutan melakukan hal yg haram. Misalnya, seorang pemuda yang sedang belajar di luar negeri, karena lingkungan yang terlalu bebas baginya (dibandingkan dengan kondisi asalnya) akibatnya dia sering merasakan instingnya memuncak. Daripada dia melakukan perbuatan zina mendingan onani, maka dalam kasus ini dia diperbolehkan onani.

Namun apa yang terbaik ialah apa yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW terhadap pemuda yang tidak mampu untuk menikah, yaitu hendaklah dia memperbanyakkan puasa, di mana puasa itu dapat mendidik keinginan, mengajar kesabaran dan menguatkan takwa serta muraqabah kepada Allah Taala di dalam diri seorang muslim. Sebagaimana sabdanya:”Wahai sekalian pemuda! Barangsiapa di antara kamu mempunyai kemampuan, maka menikahlah, karen ia dapat menundukkan pandangan dan memelihara kemaluan, tetapi barangsiapa yang tidak berkema

PECAH PERUT....PERUT TERBURAI??

Posted on 6:40 PM | By ibnuisaac | In


Fitnah bertalu-talu datang menerkam Tuan Guru Nik Aziz.Fitnah yang dulu belum ade kepastian lagi betul @ salah,da datang fitnah baru pulak..tadi ana ade bace surat khabar milik Kerajaan mengatakan Tuan Guru berdoa untuk pecahkan perut PM dan TPM semasa berucap di DATARAN ILMU semalam,itu semua pembohongan...Wartawan ni,nak kate telinge pekak kang kasar sangat,nak kate tuli kang takut naik angin plak..Pecah perut tu d tujukn kpd segelintir manusia yg marah kpd tok guru d sebabkan pengharaman menjual arak pada taun 1990.Jdy meraka mngugut tok guru nk minum arak kat tengah jalan sampai pagi.Jdi wartawan pun meminta respon drpd tok guru dan tok guru menyatakan "biar lah puok-pouk tu minum sapa pecoh perut,ambo malah nk kato gapo"ujar tok guru kpd wartawan..Kes ni berlaku pada taun 1990 dan dceritakan tok guru pada ucapan demo.Jdi tak timbul yang tok guru mendoakan perut PM dan TPM pecah...Kenape UMNUU Kelantan takut sangat dengan doa?dah kalo tak buat,takyah takut la...Kelmarin UMNU tubuh pulak pertubuhan baru yang di beri nama !@#$%^ ^%$#& *&%^$^ dan membuat laporan polis tentang doa pecah perut oleh tok guru..lucu gak kan dengan budok-bodok umnu ni,tokleh bunyi doa pelek sikit takut slalu....Jdy ana menyarankan kepada budok-budok umnu Kelantan,ckup-cukup le korang buat macam tu,lebih banyak korang melemparkan fitnah lebih mudah doa pecah perut jatuh keatas kepale kamu,dan lebih banyak budak-budak global Kelantan membenci kamu......

Demo Medan Ilmu

Posted on 4:15 AM | By ibnuisaac | In

Hari ni,Kerajaan Kelantan telah berjaya mengadakan Demontrasi Aman di Medan Ilmu..di anggarkan jmlah yang hadir sungguh memberangsangkan..Rakyat Kelantan telah menzahirkan untuk menyokong kepimpinanTok Guru,dan menghantar mesej tersebut KEPADA Kerajaan Pusat..Kehadiran rakyat Kelantan tidak dipaksa oleh mana-mana pihak dan tidak di beri habuan sprti {UMNUU},aku bnyi kate budak-budak yang berkumpul kat SUK diberi ole-ole sebanyak RM50,tpi anggka tu kelentong je oleh pihak pengganjur..mereka hanya di beri RM5.00..Berbalik kpd cerita kat Medan Ilmu tadi,antara yg hadir pada demo tersebut dari pelbagai latar belakang..Kaum India,Tiong Hwa,Siam,dan wakil-wakil kaum tersebut di beri peluang untuk berucap menandakan sokangan kepada kepimpinan tok guru..malulah sikit UMMAT MELAYU yg beragama ISLAM,org non-muslim pun boleh sokong tok guru siap ade sesetengah meraka boleh membaca ayat suci al-quran..Kawan-kawan UMNUU agak-agak dpat bace ayat quran tak? cukup-cukup la UMMAT MELAYU UMNUU,korang buat cam tu boleh memberi semangat lagi kepada budak-budak global kelantan menentang kamu dan Kerajaan Pusat je..

Perasmian Blog Pikiran Budak Global

Posted on 4:10 AM | By ibnuisaac | In

bismillahir rahmanir rahim..